Όταν ξεκίνησε η πανδημία, πολλοί επιχειρηματίες αναγκάστηκαν να κλείσουν τις επιχειρήσεις τους. Οι παραδοσιακές επιχειρήσεις είτε έκλεισαν για μήνες, είτε αναγκάστηκαν να μεταφερθούν στο διαδίκτυο για να προσεγγίσουν τους πελάτες τους με διαφορετικούς τρόπους.
Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι οι επιχειρήσεις που ήταν ήδη στο διαδίκτυο τα βρήκαν πιο εύκολα – είχαν και αυτές να αντιμετωπίσουν νέες προκλήσεις κατά την παράδοση των προϊόντων και των υπηρεσιών τους σε ένα πρωτόγνωρο για όλους μας περιβάλλον.
Σύμφωνα με τον Carl Reader, συγγραφέα και ειδικό στις μικρές επιχειρήσεις, «Ήμασταν σε καλύτερη σχετικά θέση από άλλες επιχειρήσεις όταν ξεκίνησε η πανδημία, και θα έλεγα ότι ήμασταν 90% έτοιμοι. Είχαμε ήδη οργανώσει, χωρίς καν να το έχουμε συνειδητοποιήσει, ένα σχέδιο έκτακτης ανάγκης κατά της πανδημίας».
Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν αντιμετωπίσανε κάποια προβλήματα. «Το πρώτο ήταν καθαρά πρακτικό», εξήγησε ο Carl. «Κάποια μέλη της ομάδας μας δεν είχαν τα εργαλεία για να εργαστούν εξ αποστάσεως! Το δεύτερο ήταν ότι ο εξοπλισμός μας υποστήριζε την περιστασιακή μόνο εξ αποστάσεως εργασία, δεν ήταν φτιαγμένος για να μπορεί να εργάζεται ολόκληρη η επιχείρηση εξ αποστάσεως επί μονίμου βάσης.»
Τα ίδια προβλήματα αντιμετώπισε και η Barbara Labate, η Διευθύνουσα Σύμβουλος του ReStore, η οποία υπογραμμίζει ότι οι ψηφιακές τεχνολογίες έπαιξαν πολύ σημαντικό ρόλο στην εταιρεία της κατά τη διάρκεια της πανδημίας. «Όταν ο φόρτος εργασίας αυξάνεται κάθε μέρα, πρέπει να ενσωματώσεις περισσότερες τεχνολογίες για να βοηθήσεις το προσωπικό σου αλλά και την ίδια σου την επιχείρηση. Για τα δε παντοπωλεία που δραστηριοποιούνται στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου, το περασμένο έτος επικράτησε πανικός. Η χρήση τεχνολογίας υπήρξε λοιπόν απαραίτητη» είπε.
Με τις ψηφιακές τεχνολογίες δεν μπορείς να μείνεις άπραγος.
Πολλοί επιχειρηματίες που ασχολούνται ήδη σε κάποιο βαθμό με τις ψηφιακές τεχνολογίες, χρησιμοποιούν τώρα την πανδημία ως εφαλτήριο για να μάθουν πράγματα που θα τους βοηθήσουν να εξελίξουν την ψηφιακή στρατηγική τους για το μέλλον.
Ο Carl εξηγεί ότι βλέπει την μετάβαση στην ψηφιακή τεχνολογία ως «μία συνεχή δραστηριότητα στην επιχείρησή μας» και ψάχνει συνεχώς για τρόπους να βελτιώσει την αποδοτικότητα της εταιρείας του μέσω της τεχνολογίας. Για παράδειγμα, εξηγεί, «διαθέτουμε πλέον ένα σύστημα που ειδοποιεί την ομάδα κάθε φορά που αποκτούμε νέο πελάτη. Πρόκειται για αυτοματισμό που αντικαθιστά μία χειροκίνητη εργασία και παρότι δεν πρόκειται για κάποια χρονοβόρα εργασία, είναι μία από τις εκατοντάδες – αν όχι χιλιάδες – μικροεργασίες που μπορούν να εξαλειφθούν μέσω της τεχνολογίας.»
Ο Juan Merodio, Διευθύνων Σύμβουλος του TEKDI Institute, έχει και αυτός αρχίσει να περιλαμβάνει αυτοματοποιημένες διαδικασίες στην επιχείρησή του που προσφέρει κατάρτιση και μαθήματα ψηφιακού μάρκετινγκ. «Ένα παράδειγμα αυτοματοποίησης που έχουμε εφαρμόσει είναι η δημιουργία και παράδοση πιστοποιήσεων στους μαθητές μας. Όταν κάποιος μαθητής ολοκληρώνει κάποιο από τα μαθήματά μας, το σύστημά μας δημιουργεί αυτόματα το δίπλωμά του με την ημερομηνία, το όνομα του μαθητή και τον τίτλο του μαθήματος. Στη συνέχεια αυτό αποστέλλεται μέσω e-mail με έναν αυτόματο σύνδεσμο που επιτρέπει στους μαθητές να προσθέτουν το πιστοποιητικό στο προσωπικό τους προφίλ στο LinkedIn.»
Μπορεί η πανδημία να λειτούργησε ως καταλύτης για την υιοθέτηση ψηφιακών τεχνολογιών, ωστόσο τόσο ο Juan όσο και ο Carl υποστηρίζουν ότι είναι απαραίτητο να αναθεωρούνται συνεχώς οι ροές εργασίας και οι στρατηγικές για την αναζήτηση νέων τρόπων βελτίωσης και ανάπτυξης μιας επιχείρησης στο μέλλον.
Ξεπέρνα τα εμπόδια της ψηφιοποίησης
Αν και η δύναμη της ψηφιακής τεχνολογίας κατέστη προφανής για πολλούς το τελευταίο έτος, πολλοί από εσάς μπορεί να μη έχετε πεισθεί εντελώς ακόμα από τις ψηφιακές τεχνολογίες και αυτό είναι εντελώς κατανοητό.
Για να ενστερνιστεί κανείς την ψηφιακή τεχνολογία θα πρέπει να γνωρίζει πρώτα από πού θα ξεκινήσει. Και ας το παραδεχτούμε, μετά τη χρονιά που είχαμε, η ιδέα και μόνο είναι αποκαρδιωτική. Πέρα όμως από αυτό, ακούγεται και αντιφατικό να θέλει να ξοδέψει κανείς τόσα χρήματα πάνω σε κάτι εντελώς καινούργιο χωρίς να είναι σίγουρος για το αποτέλεσμα.
Το μεγαλύτερο εμπόδιο για τον Juan είναι αυτό το κενό στη γνώση και σχολιάζει ότι «πολλοί επιχειρηματίες φοβούνται να ψηφιοποιήσουν σωστά την επιχείρησή τους, λόγω έλλειψης γνώσης. Ως αποτέλεσμα, αποφεύγουν να χτίσουν τη διαδικτυακή τους παρουσία, επειδή φοβούνται.»
Ο Hendrik Gottschalk, Διευθύνων Σύμβουλος του GetBaff συμπληρώνει ότι συχνά οι επιχειρηματίες αναστέλλουν τα σχέδια τους λόγω έλλειψης εμπειρίας, έλλειψης διάθεσης για αλλαγή και μιας υπερπροσφοράς επιλογών. Από πού και πώς θα ξεκινήσω; Με ποιον πρέπει να επικοινωνήσω και ποια είναι τα πρώτα βήματα; Και η πιο σημαντική ερώτηση: Ποιος θα πληρώσει για όλα αυτά;»
Ο Juan προσθέτει ότι συχνά το πρόβλημα της έλλειψης γνώσης «επιδεινώνεται ακόμα περισσότερο λόγω της έλλειψης οικονομικών πόρων, εφόσον η έλλειψη γνώσης ή εμπειρίας λύνεται συνήθως προσλαμβάνοντας εξειδικευμένους επαγγελματίες. Ωστόσο, δεν είναι εφικτό για όλες τις επιχειρήσεις να προσλάβουν εξωτερική υποστήριξη.»
Εμπνεύσου και αναβάθμισε τις δεξιότητές σου
Εάν δεν γνωρίζεις τι προσφέρουν οι ψηφιακές τεχνολογίες και δεν θέλεις να ξοδέψεις χρήματα σε τρίτους, ξεκίνα μία έρευνα και μάθε από μόνος σου τι γνώσεις χρειάζεσαι.
Η Rudy Bandiera, συνιδρύτρια της NetPropaganda, διαθέτει μεγάλη εμπειρία στον τομέα αυτό και εξηγεί ότι συχνά τη ρωτούν «πώς μπορώ να ξεκινήσω τη δική μου επιχείρηση; Μπορείς να με βοηθήσεις;» και απαντάει συνήθως ότι μπορεί κανείς να μάθει τα βασικά διαβάζοντας κάποιο βιβλίο. Προσθέτει, «υπάρχουν χιλιάδες βιβλία που μπορούν να σε βοηθήσουν να φτιάξεις το δικό σου προσωπικό brand και να σου μάθουν για τις διαδικτυακές διαφημίσεις. Πρέπει να αρχίσεις να μαθαίνεις από μόνος σου.»
Η Barbara συμφωνεί απόλυτα και λέει ότι «υπάρχουν πάρα πολλά βίντεο στο YouΤube, εάν θέλει να μάθει κανείς τα βασικά για το πώς θα ψηφιοποιήσει την επιχείρησή του, καθώς και μαθήματα, fora και σεμινάρια. Δεν είναι πολύ δύσκολο να αποκτήσει κανείς μια γενική εικόνα του τι χρειάζεται για να χτίσει τη διαδικτυακή παρουσία της επιχείρησής του.»
Το μήνυμα λοιπόν είναι ξεκάθαρο: ήρθε η ώρα να παραμερίσεις τις προκαταλήψεις και να εμπνευστείς – με τη βοήθεια της έρευνας – για να ξεκινήσεις τη δική σου ψηφιακή διαδρομή.
Για περισσότερες συμβουλές για το πώς το εργατικό δυναμικό της επιχείρησής σου θα είναι χαρούμενο και παραγωγικό, επικοινώνησε σήμερα με έναν εξειδικευμένο σύμβουλο επιχειρήσεων, τον προσωπικό σου Vodafone Business Advisor.