Η ευελιξία μετράει: Η συμβουλή του συνιδρυτή της Shazam

«Έπρεπε να αυτοσχεδιάσουμε και να πάρουμε γρήγορα αποφάσεις.» Ο συνιδρυτής της Shazam, Dhiraj Mukherjee, μοιράζεται το τολμηρό του ταξίδι προς την επιτυχία.

«Just Shazam it.» Όπως η Google, η Hoover, η Photoshop και πολλές άλλες εταιρείες αυτού του βεληνεκούς, η Shazam έχει ξεπεράσει το εμπορικό της όνομα και είναι πλέον ένα ρήμα που χρησιμοποιείται κάθε μέρα από πολλούς ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.

Ως ένας από τους τέσσερις συνιδρυτές της, ο Dhiraj Mukherjee είχε καθοριστικό ρόλο στη μετεωρική άνοδο της πλατφόρμας. Σήμερα, αποδίδει τη μακροζωία της εφαρμογής στην κάλυψη μιας θεμελιώδους ανθρώπινης ανάγκης (εκείνη τη στιγμή μουσικής επικοινωνίας όταν θέλεις απλά να μάθεις «ποιο είναι αυτό το τραγούδι;»), και στην ακατάπαυστη φιλοδοξία και επιμονή των τεσσάρων ιδρυτών να το καταφέρουν.

Υπέρβαση εμποδίων

Η Shazam ιδρύθηκε το 1999 και έχει εξελιχθεί από υπηρεσία με βάση τα SMS σε μια τεράστια πλατφόρμα εφαρμογών που συγκεντρώνει ένα δισεκατομμύριο Shazams το μήνα [πηγή: Shazam]. Όπως εξηγεί όμως ο Dhiraj Mukherjee, η δημιουργία της Shazam ήταν ένα ταξίδι γεμάτο σκαμπανεβάσματα. Η έναρξη λειτουργίας της πλατφόρμας αναγνώρισης μουσικής σε μια εποχή όπου υπήρχε ένα τεράστιο κύμα διαδικτυακής επιχειρηματικότητας σήμαινε ότι, όπως και οι υπόλοιποι στον κλάδο, περίμεναν ότι η επιτυχία θα ήταν σχεδόν δεδομένη.

Η χρονική στιγμή όμως δεν ήταν η καλύτερη.

«Ήμασταν ιδιαίτερα άτυχοι γιατί 3-4 μήνες πριν ξεκινήσουμε την εταιρεία, έσκασε η φούσκα του διαδικτύου - ο NASDAQ έπεσε κατά 70% και δημιουργήθηκε μεγάλη αβεβαιότητα, οπότε έπρεπε πραγματικά να αυτοσχεδιάσουμε και να πάρουμε γρήγορα αποφάσεις», λέει ο Mukherjee. «Το ίδιο συνέβη και το 2008 με την μεγάλη οικονομική κρίση. Μόλις άρχισε να στέκεται στα πόδια της η εταιρεία, αναγκαστήκαμε να επανεφεύρουμε το επιχειρηματικό μοντέλο.»

Η επιμονή έχει αποτέλεσμα

Η ομάδα δεν επέτρεψε στις δυνάμεις της παγκόσμιας αγοράς να της τσακίσουν το ηθικό. Με το «πνεύμα να υπερισχύει της ύλης» και μια σειρά από ρεαλιστικές στρατηγικές κινήσεις για τη βελτίωση και ανάπτυξη του προϊόντος τους, κατάφεραν να ξεπεράσουν τα εμπόδια.

Και το 2018, η Apple αγόρασε τη Shazam σε μια συμφωνία πολλών εκατομμυρίων δολαρίων.

Ο Mukherjee έχει τις καλύτερες αναμνήσεις από την εργασιακή κουλτούρα στη Shazam. Όλοι οι εργαζόμενοι είχαν το ίδιο όραμα για την παραγωγή του καλύτερου δυνατού προϊόντος, ενώ υπήρχε και μια ατμόσφαιρα διασκέδασης. «Όλοι έχουμε τα πάνω και τα κάτω μας. Εμείς όμως στη Shazam φροντίζουμε να απολαμβάνουμε κάθε στιγμή του ταξιδιού.»

Οικοδόμηση του καλύτερου αποτελέσματος

Σήμερα, ο Mukherjee είναι ένας ενεργός angel investor, επικεντρωμένος στις αναδυόμενες τεχνολογίες και την «τεχνολογία για καλό σκοπό». Πιο συγκεκριμένα, εστιάζει στη δημιουργία μικρών επιχειρήσεων που πρωτοπορούν όσον αφορά την πράσινη τεχνολογία και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Πιο πρόσφατα, επένδυσε σε μια εταιρεία γεωθερμικής ενέργειας, παραθέτοντας τις τεράστιες δυνατότητες που μπορεί να επιφέρει η πράσινη τεχνολογία στον κόσμο.

«Είχα το μεγάλο προνόμιο να ακούσω τον Al Gore να μιλάει πριν από περίπου 12 χρόνια. Ήταν συνεταίρος της Kleiner Perkins, η οποία επένδυσε στη Shazam. Έμαθε σε όλους μας τι συνέβαινε στον κόσμο μέσα σε μία ώρα και μας έκανε να σκεφτούμε. Τον άκουσα ξανά να μιλάει πιο πρόσφατα και ήταν πολύ πιο ήρεμος λόγω της προόδου που είχε επιτευχθεί σε τομείς όπως η ανανεώσιμη ενέργεια.»

Πώς να γίνει βέβαιο το αβέβαιο

Τι μπορεί να διδάξει η εμπειρία του από την ανάπτυξη της Shazam στις σημερινές μικρές επιχειρήσεις; Για τον Mukherjee, σημασία έχει να δοθεί προτεραιότητα στον «σχεδιασμό για την αβεβαιότητα» που αφορά την ευδοκίμηση των επιχειρηματικών σχεδίων, ανεξαρτήτως των αλλαγών που συμβαίνουν. «Στους ανθρώπους αρέσει η οικειότητα. Θέλουν προβλεψιμότητα. Το σύμπαν όμως δεν λειτουργεί έτσι», μας λέει.

Για τον Mukherjee, η προώθηση ενός εργασιακού περιβάλλοντος που μπορεί εύκολα να προσαρμόζεται στις αλλαγές είναι ζωτικής σημασίας. «Πιστεύω ότι το βασικό είναι να υπάρχει ένας ευέλικτος τρόπος εργασίας. Να ολοκληρώνονται δηλαδή μικρά κομμάτια της εργασίας και στη συνέχεια να γίνονται προσαρμογές και να βλέπουμε ποιες είναι οι προτεραιότητες», εξηγεί.

Μπορεί αυτό να είναι πιο εύκολο στη θεωρία από ότι στην πράξη, αλλά ο Mukherjee πιστεύει ακράδαντα ότι το στοιχείο αυτό υπάρχει σε κάθε ιδιοκτήτη μικρής επιχείρησης. «Ως επιχειρηματίες, υπάρχουν τόσα πολλά που δε γνωρίζετε και χρειάζεται να επινοήσετε στην πορεία. Οπότε, το να μπορείτε να σχεδιάζετε για την αβεβαιότητα είναι μέρος του DNA σας.»

Μια ματιά στο μέλλον

Για τον Mukherjee, είναι θαυμάσιο το γεγονός ότι τα παιδιά του, ηλικίας 8 και 11 ετών, χρησιμοποιούν τo Shazam. «Είναι το καλύτερο αίσθημα στον κόσμο», δηλώνει.

Φυσικά, ο κόσμος στον οποίο γεννήθηκε το Shazam διαφέρει πολύ από τη σημερινή πραγματικότητα. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν πια το πάνω χέρι στην κοινωνία. Και η σχέση και η εξάρτηση των ανθρώπων με την τεχνολογία έχει αυξηθεί. Μερικά πράγματα όμως παραμένουν σταθερά και αληθινά - όπως η ανάγκη μας να χρησιμοποιούμε το Shazam.

Για περισσότερες συμβουλές για το πώς το εργατικό δυναμικό της επιχείρησής σου θα είναι χαρούμενο και παραγωγικό, επικοινώνησε σήμερα με έναν εξειδικευμένο σύμβουλο επιχειρήσεων, τον προσωπικό σου Vodafone Business Advisor.

Τελευταία Σχετικά Άρθρα